reklama

BML: Smutná realita slovenských realít

Kupujete či si chcete prenajať nehnuteľnosť, alebo stojíte na opačnej strane? Aj vy ste mali tú česť „spolupracovať“ s realitkami alebo vás to len čaká a všetko čo o realitách viete máte z nového bývania alebo modrého z neba? Lucky you! Tento blog píšem s odstupom času, pretože keby som ho písal „za horúca“, asi by sa na titulke dlho neohrial.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Kvantita nad kvalitu

Toto je dôvod, z ktorého pramení drvivá väčšina problémov. Ale postupne...

Priznávam sa, s realitkami som až do tohto roku nemal žiadnu skúsenosť. V mojom zidealizovanom vesmíre plnom profesionálov som si naivne myslel, že keď rozpošlem email s požiadavkami, dostanem ponuky šité na mieru, na základe informácií urobím užší výber, dohodnem si obhliadky a za pár dní bude rozhodnuté. To by bola služba, za ktorú by som bol ochotný zaplatiť – profesionalita, úspora času a pocit istoty.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A teraz realita:

Ponuky šité na mieru: Na email s detailnými požiadavkami, o klienta pripraveného na zlatom podnose takmer nik neprejavil záujem. Toto nie je ohrdnutie, ale zlyhanie základných obchodných zručností hrubého zrna. Doteraz to neviem pochopiť, človek spraví aktívne prvý krok a reakcia? Dostal som jeden automatický email – zaradenie do odberu noviniek na portáli xyz, z mojich požiadaviek nastavený filter iba typ bytu (a tak mi chodili ponuky, o ktoré som absolútne nemal záujem namiesto tých šitých na mieru. Kvantita nad kvalitu. Môj mail mal 5 riadkov (žiadne eseje, podmienky v bodoch) a NIKTO s tých superprofesionálov nebol ochotný a schopný zavolať a proaktívne robiť to, čo sa očakáva. A pritom stačilo tak málo. Pri káve prebrať čo hľadám, čo určite nechcem – vypočuť si profesionálny názor, aká je situácia na trhu a čo môžem očakávať a schôdzka trvajúca nanajvýš 10 minút by končila slovami: „zajtra vám zavolám a preberieme spolu možnosti.“ 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Užší výber na základe informácií: Spravte pokus, najlepšie 2 nezávisle od seba. Prvý - keď budete najbližšie pod vplyvom alkoholu, odfoťte svoj príbytok mobilom, ale dajte si na to celé nanajvýš minútu. Tú istú úlohu dajte 3-ročnému dieťaťu (tá dnešná generácia je extrémne šikovná – nepodceňujte!). Kvalitu fotiek a ich výpovednú hodnotu potom porovnajte s vami ľubovoľne vybraným inzerátom (česť výnimkám), ale čo je niekto schopný dať do inzerátu, no žasol som. Fotky všetkého, len nie podstatných vecí sú kapitola samostatná. Prečo pre boha nie je pôdorys k inzerátu - tak elementárnu vec (paneláky sa dajú nájsť veľmi ľahko tu: akebyty.sk) a ak nič, aj skicár postačí, bárs aj skica rukou. Kvantita nad kvalitou – takto sú písané texty, ktoré by mali byť ukážkové. Kedy si to konečne realitky uvedomia, čím viac informácií v texte (ale faktov, nie omáčok), tým menej telefonátov, ktoré aj tak k ničomu nepovedú. A telefonát, to je len zážitok, kto má nízky tlak – odporúčam. Ak niekto dvihne, pripravte si železné nervy – vysvetliť čo chcete, čo za inzerát a aká nehnuteľnosť ma to vlastne zaujíma. Ak máte šťastie, k informácii sa dopracujete, väčšinou ale nie. A pritom inzeráty, to je argument – ako je to časovo a finančne náročné. Čo ale takmer nikdy v popise nechýba, je informácia o provízii. A aby ste aj vedeli za čo platíte, namiesto bytu o ktorý máte záujem, vám detailne vysvetlia, prečo je 2000 eur vlastne akcia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Obhliadka: V ponuke máme nekonečno nehnuteľností, určite si vyberiete! Opäť tá kvantita. Čo to v praxi znamená? Že o nehnuteľnosti nemajú makléri väčšinou ani šajnu a po prvých troch minútach klasického: skvelá lokalita, výborná občianska vybavenosť, vynikajúce susedské vzťahy, ideálne dispozičné riešenie atď... (ku koncu som ich už zastavil lebo som mal na tieto frázy alergiu) skončia a po prvej otázke preberá slovo v prípade prítomnosti majiteľ, ak to šťastie nemáte, odpoveď sa dozviete neskôr, možno... O tom, aké sú napríklad platby do fondu opráv, plánované investície, v akom stave je to a to, v ktorom roku hento...nedúfajte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale boli to aj vtipné situácie. 1 adresa, 3 ponuky a každá na inom poschodí a s inými m2. Reku, lokalita vyhovovala, tak som si dohodol 3 obhliadky, ktoré na seba takmer nadväzovali. Samozrejme to bol jeden a ten istý objekt... Strata času, a dôvod? Kvantita nad kvalitou! Povrchné texty, preklepy, nevedomosť či zavádzanie?

Zápletka s tajomným záujemcom: Scenár je jednoduchý. Počas obhliadky dostanete tajný tip, že zloženie zálohy je už na spadnutie od niekoho iného, no čaká sa do pozajtra na banku, ale keď zložíte zálohu do zajtra, byt je váš. Priznám sa, prvý krát (áno, zažil som neraz) to na mňa chvíľu tiež fungovalo, ale rýchlo som vytriezvel. O 2 týždne neskôr bol byt ešte stále v inzercii. Náhodou som naň dostal opäť ponuku, ktorá sa vraj neodmieta – zoberte to cezo mňa a plastové okná máte grátis. Ďakujem, nie.

Pane, vy ste príliš náročný! Aj také som sa dozvedel od pani maklérky, keď som sa pýtal na kvalitu stavebných prác bytu po kompletnej rekonštrukcii, a neboli to drobnosti. Človek nemusí byť stavebný inžinier, aby rozpoznal odfláknutú prácu. A keď je viditeľná voľným okom, čo pre boha je potom v stenách. Hlavný cieľ je ale predať a zhrabnúť províziu!!! Z toho bytu som ušiel a pani maklérku už nekontaktoval.

Realitka alebo cestovka? Oligarchovia z Ruska by mali využiť neuveriteľnú ponuku jednej našej cestovky ehm realitky: Ku kúpe nehnuteľnosti, ako bonus Kanárske ostrovy zdarma!!! No nekúp to!

Obrázok blogu

A to nie je všetko. V tomto inzeráte sa ma pýtajú takto: prečo spolupracovať s našou spoločnosťou? Odpovedal som si v duchu - no profesionalita, skúsenosti, etablovaná firma na trhu, poradenstvo....Aj vám niečo z toho napadlo? OMYL! Nič také, čítal som ďalej a žasol ... ako bonus tandemový zoskok alebo vyhliadkový let!!! 

Obrázok blogu

1 byt – rôzne ceny: Kapitola sama o sebe: Ak by to bola iba cenová vojna o províziu, tak je všetko v poriadku, ale rozdiel 4 tisíc euro??? Tento byt bol síce ležiak. Bojím sa zamyslieť, či o tom cenovom skoku vedel aj majiteľ. Tragikomicky tam bije do očí hlavne logo NARKS. Dal som si tú námahu a prečítal si ich etický kódex (zaujímavé čítanie), odporúčam si pozrieť aj popis vzdelávania narks.sk/akcie a ich základné kurzy. Za honorár a cestovné náklady sa hlásim za rečníka, sľubujem že to bude poučné.

Je smutné, kto všetko môže byť a aj dnes je realitný agent a pritom sa tu nejedná o drobné. Ľudia sa často krát upíšu na dlhé roky banke, len aby získali vytúžené bývanie. Celoživotné úspory, rodinné šťastie i zdravie sú neraz v hre.

Obrázok blogu

Realitné kancelárie nevolať! Cítite sa osamelo, nemáte sa s kým porozprávať? Nikto nevolá, nepíše? Podajte si inzerát, že predávate či prenajímete nehnuteľnosť. Preťaženie liniek garantované. V neskonalej drzosti si rovno vypýtajú využitie fotiek i textu (skutočné profirealitky tento krok rovno preskočia – veď čas sú peniaze). Copy/paste robota hotová za 5 minút, jeden inzerát systémom pospájaných spriaznených domén hodí návnadu kde sa len dá, agent dovedie človeka a vy vysvetľujte. Veď on už toho toľko spravil. Zarobené!

Na záver asi toľko. Určite sú na Slovensku profesionáli, žiaľ, nemal som tú česť a preto ma zatiaľ nik nepresvedčil, že požadovaná provízia odzrkadľuje hodnotu poskytnutej služby. Absolvoval som desiatky obhliadok a toľko amaterizmu som ešte nezažil. Kvalita služieb úbohá, provízie astronomické (aj keď sa tu nájde určite kopec ľudí, čo si svoje pieskovisko budú obhajovať – recyklované zmluvy, zanedbateľné poplatky za copy/paste inzerciu či odomknutie bytu (áno beriem benzín niečo stojí) ako argument ale nestačí). Áno, ľudia nechcú mať starosti, chcú delegovať prácu na niekoho a sú ochotní za to zaplatiť, no po tom všetkom, čo som videl, by som sa to bál spraviť. Zmluvy výhradne v prospech realitiek, s cieľom získať exkluzivitu alebo dostať čím skôr zálohu. Na delegovanie však netreba realitku, postačí notár, právnik či banka (v ktorých mám osobne neporovnateľne väčšiu dôveru).

Realitný trh je zdeformovaný a vládne mu žiaľ chamtivosť. Pri efektivite, akou realitky pracujú sa ani nečudujem že je im aj 2000eur málo – kvantita nad kvalitu ale riešením nie je...

Matúš Levocký

Matúš Levocký

Bloger 
  • Počet článkov:  56
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Medzi Bratislavou a Kezmarkom. Vyštudované ekonomické právo, bilaterálny program medzinárodný finančný manažment, a medzinárodne vzťahy/hospodárska diplomacia. Podľa pasu 29, správaním občas polovicu. S túžbou ovládať čo najviac jazykov a cestovať okolo sveta. Večný optimista, dobrodruh, snívajúc o svete, ako Holden, . . . len tak. Zoznam autorových rubrík:  Môj názorČosi podstatnéPoéziaPríhodyFotočlánkyNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu